Pitäisikö puhua työssä jaksamisesta vai työhyvinvoinnista?
Usein nämä käsitteet sekoitetaan keskenään, mutta monille ne tarkoittavat eri asioita. Työssä jaksaminen voi olla esimerkiksi sitä, että vaikka työ on mielekästä, joku tuntee tänään, ettei jaksa enää jatkaa. Toiselle taas jaksamisen ongelmat näkyvät suurempina haasteina, jolloin työhanskat tippuvat käsistä täysin ja uupumus vie voiton. Työhyvinvointi puolestaan saatetaan mieltää yhteisiksi kahvihetkiksi, firman pelivuoroiksi tai vaan uupumuksen vastakohdaksi. Monesti asiat on ihan “ok” eikä niihin välttämättä kiinnitetä huomiota sen enempää.
Joka tapauksessa työelämä koskettaa meistä monia aikuisiällä, ainakin jossain vaiheessa. Mutta pitääkö töistä tehdä kivaa? Saako töissä olla kivaa? Perinteisesti ajateltiin, että työn ei tarvitse olla mukavaa – sehän on työtä. Nykyään kuitenkin ymmärretään, että hyvällä ilmapiirillä ja positiivisella motivaatiolla saadaan aikaan parempia tuloksia kuin pelkällä kurilla ja käskyillä. Hyödyt näkyvät yksilö, tiimi ja organisaatiotasolla. Aina ei ole mahdollista valita, mitä työtä tekee tai millä tavalla toimeentulonsa ansaitsee. Jopa unelmatyössä on niitä “ei niin helppoja” päiviä.
Mikä auttaisi, että niistä vaikeista tai haastavista päivistä saisi edes hieman kevyempiä?
Työyhteisöllä on valtava merkitys: työkaverit, työpaikan ilmapiiri ja johtamistavat ovat kaikki tärkeitä. Myös työolosuhteet, käytettävissä olevat resurssit merkitsevät. Viimeisenä mielestäni ehkä se tärkein: onnistumisen tunteet ovat erittäin merkittäviä jaksamisen kannalta.
Mutta miten onnistumisia voisi saada enemmän?
Olisipa joka päivälle edes yksi pieni onnistuminen! Se auttaisi jaksamaan ja motivoisi tekemään työnsä vielä paremmin. Ja kun jaksat itse hymyillä ja tehdä työsi hyvin, se tarttuu myös muihin – Omaan tiimiin ja koko organisaatioon.
Onnistumisen kokemusten edellytys on se, että niihin kiinnitetään oikealla tavalla huomiota. Millaisia käytänteitä teillä on työpaikalla onnistumisten huomioimiseen? Miten niitä juhlistetaan tai jaetaan? Hyvä esimerkki on myyntialalla käytetty kello, jota soitetaan aina, kun joku tekee kaupan. Pieni, mutta merkittävä ele, joka kiinnittää huomion onnistumiseen. Sen jälkeen on luontevaa kysyä kollegalta: "Mitä myit ja minne?"
Onnistumisiin kannattaa kiinnittää huomiota, sillä ne vaikuttavat hetkelliseen tunnetilaan ja ne antavat sinulle parhaimmillaan toimintaohjeen seuraavaa kertaa varten. Muista myös, että melkein onnistuminen on laskettava mukaan – sillä sekin on parempi kuin yrittämättä jättäminen.
Onnistumisia täältä sinne,
Akseli
Comments